Matematika

A matematika tanulás lényege, hogy a diák megtanuljon logikusan gondolkozni, rendszerben látni a dolgokat, helyes következtetéseket levonni, fejlődjön az absztrakciós képessége. Ezek olyan célok, amelyek hasznosak az ember életében és amelyekért tényleg megéri tenni.

Matematikatanítás

Mit gondolok a matematika tanításról?


Az első megválaszolandó kérdés az, hogy egyáltalán miért fontos a matematikát tanulni. Azt gondolom, hogy a legtöbb ember életében a matematika tantárgy tárgyi tudása nem fontos. Az érettségi (vagy esetenként az egyetemi diploma megszerzése) után a legtöbb ember sohasem találkozik trigonometriával vagy logaritmussal, másodfokú egyenlettel vagy szerkesztési feladatokkal, stb. És mégis azt gondolom, hogy ez egy nagyon fontos és hasznos tárgy. A matematika tanulás lényege, hogy a diák megtanuljon logikusan gondolkozni, rendszerben látni a dolgokat, helyes következtetéseket levonni, fejlődjön az absztrakciós képessége. Ezek már olyan célok, amelyek hasznosak az ember életében és amelyekért tényleg megéri tenni.


Még, ha el is fogadjuk a matematika fontosságát, akkor is kérdés marad, hogy kell-e matektanár? Mit tud az segíteni? Azt gondolom, hogy (mint az élet legtöbb területén, a matematika tanításban is) a személyes kapcsolat a lényeg. A tudás ott van az interneten, a tankönyvekben. Vannak oktató videók, kidolgozott feladatok, magyarázatok, ezeket nélkülem is meg lehet találni. Csak hát a diákok többsége nem azért ül le a számítógép elé, hogy megtanulja a matematikát. A matematika tanár keretet biztosít a tanuláshoz, fejlődéshez. A diák így rendszeresen foglalkozik a matematikával, a személyes magyarázatokat gyorsabban, könnyebben megérti, mint egy az interneten fellelt általános magyarázatot, illetve kap visszajelzést arról, hogy hogyan halad, mi megy jól, mivel érdemes még foglalkozni.

A tanárral való jó kapcsolat egy plusz motiváció lehet a matematika tanulásra. A legtöbb tevékenységet jó társaságban csinálni. Motiváló, hogy együtt csináljuk, kapcsolódunk egymáshoz. Így van ez a matematikával is. Egészen más otthon egyedül küzdeni a feladatokkal, mint másokkal együtt (akár csak a tanárral vagy egy kisebb csoporttal) ez az élmény a legnagyobb hozzáadott érték. Ahogy az már az eddigiekből is kiviláglik, a személyközpontú matematika tanításban hiszek. Természetesen tudom, és mindig szem előtt tartom, hogy a diák azért jön (vagy azért hozzák), hogy a matematikában fejlődjön, de legalább ilyen fontosnak tartom, hogy az órákon jól érezhesse magát és az órák által a teljes személyisége fejlődhessen.

Emellett nem elhanyagolható tényező az idő. Leginkább egyetemista és felnőtt tanítványaimnál tapasztalom, hogy az idő a legfontosabb tényező, ami miatt matematikatanárhoz fordulnak. Ilyenkor kevés idő áll rendelkezésre nagy mennyiségű anyag megértésére és nagyon megtudja gyorsítani a tanulást és a megértést, ha az ember azonnal választ kap a kérdésére (ráadásul egy személyre szabott választ!). Ráadásul a tanulás sokszor fontos dolgok elől veszi el az időt: akár a munkaidőből, akár a szabadidőből áldoz erre az ember, jó, ha minél hatékonyabban célt tud érni. 

Matematika tanítás

Tanítási tapasztalat

Több, mint 10 éve tanítok matematikát a legkülönbözőbb szinteken és keretek között. Már végzős gimnazistaként is vállaltam magántanítványokat, ezek voltak az első oktatási tapasztalataim. Másodéves egyetemista koromtól vezetek gyakorlatokat az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (Lineáris algebra, Algebra és Véges matematika 1-2 tárgyakból – informatika, matematika tanári, illetve matematika szakos hallgatóknak) illetve a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (Bevezetés a számításelméletbe és Matematika A1, A2 tárgyakból – az előbbi tárgyat mérnökinformatikus hallgatóknak tartottam, az utóbbit villamosmérnök és vegyész/biomérnök hallgatóknak szoktam tartani).

Egyetemi éveim alatt éveken át állítottam össze felvételi előkészítő feladatsorokat hatosztályos felvételihez, illetve tartottam csoportos felvételi előkészítő foglalkozásokat (15-20 fő). Tanítási gyakorlataimat az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnáziumban, illetve az Eötvös József Gimnáziumban végeztem.

Magántanári munkám során sokféle diák megfordult nálam, a negyedik-ötödikesektől, a gimnazistákon és egyetemistákon át egészen az éppen másoddiplomát szerző felnőttekig. Jöttek általános javítási szándékkal vagy konkrét céllal (középiskolás felvételi, érettségi – az ötösért vagy „legyen meg a kettes”, vizsgák és szigorlatok előtt). Mindenkit bíztatok, hogy ne az utolsó pillanatban kezdjen el készülni, akadnak csodák, de ne erre építsünk!

Végzettségek:
ELTE Matematikus BSc (alkalmazott matematikus szakirány)
ELTE Matematikus MSc (elméleti matematikus szakirány)
Okleveles Coach
Középiskolai matematika tanár
 

Technikai részletek, árak

Az óráim általában 60 percesek, de ettől eltérő igény esetén más konstrukció is megoldható.

Az órák rendszere egyéni megbeszélés kérdése. Akad olyan diákom, aki csak egyszer-egyszer keres föl, ha valami gondja van a matematikával, a legtöbben azonban hetente 1 vagy 2 (ritkán 3) alkalommal jönnek.

Az órák helyszíne:
1-2 fő esetén: 1026 Budapest Sodrás utca, nagyobb csoport esetén egyeztetés kérdése.

Órákat online (Google Meet-en) is vállalok, de azt (rendszer szinten) általános iskolásoknak nem javaslom.

Egyéni egyeztetés alapján időnként házhoz is megyek (ez valamivel magasabb óradíjjal járhat) de ez sok tényezőtől függ. Ha ilyen igény merülne fel, tisztázzuk, hogy van-e rá éppen mód. 

1 fő

12.000 Ft/60 perc

2 fő

9.000 Ft/fő/60 perc

3 fő

8.000 Ft/fő/60 perc

4 fő

7.000 Ft/fő/60 perc

Öt fő feletti csoportok esetén az árat egyéni egyeztetés során alakítjuk ki.

Megjegyzés a csoportos oktatás kapcsán: A csoportos oktatás akkor tud legjobban működni, ha a diákok nagyjából azonos szinten vannak és azonos célokkal rendelkeznek. Ebben az esetben viszont kifejezetten jót is tud tenni, ha többen járnak együtt órára, mert egymást is tudják motiválni, segíteni. Ha ketten-hárman összeállnak együtt készülni az érettségire vagy a felvételire vagy egy tárgy vizsgájára, az nagyon jól tud sikerülni. 

Kapcsolat

© Copyright 2022 Bärnkopf Pál. Minden jog fenntartva.